Конспект
уроку української літератури( 7 клас )
Учитель Досяк С. П.
Тема уроку. А ми
тую славу козацькую повік не забудем !
Андрій Чайковський «Побратими» - І частина роману «Сагайдачний»
Мета уроку
навчальна:
•поглиблювати відомості про життя
та творчість Андрія Чайковського;
•поглиблювати знання про найвидатніших
діячів рідного краю ;
•формувати в дітей самостійне
судження, вчити їх давати об'єктивну характеристику героям,
художнім образам і явищам;
•виробляти вміння узагальнювати,
систематизувати знання та робити висновки;
•виробляти особистісне ставлення
до літератури , розвивати вміння висловлювати свої думки
про автора твору, героїв, художні
образи;
розвиваюча :
•розвивати логічне та образне
мислення, культуру мовлення та читання;
•розвивати вміння переказувати,
стежити за чіткістю та логічністю відповідей , висловлювати
свої враження відносно почутого, побаченого;
виховна:
•виховувати повагу до народних традицій українців, за якими
споконвіку жили наші предки ;
•формувати історичну пам'ять,
плекати природне почуття національної гордості;
•прищеплювати повагу до видатних
людей рідного краю, їхнього внеску в національно
визвольну боротьбу;
•прищеплювати високі естетичні
смаки, виховувати почуття прекрасного, вміння
насолоджуватися художнім твором.
Наочні посібники : портрет
письменника ,світлини із зображенням Андрія Чайковського ,текст твору в
електронному вигляді, збірки творів, індивідуальні картки для учнів, асоціативна таблиця «Дерево козацької слави»,
таблиця „Килим очікувань”, зображення краєвидів рідного села, виставка творів
українських письменників; презентація.
Тип уроку :
урок позакласного читання з використанням комп’ютерних технологій.
Хід уроку
Без минулого немає майбутнього славного.
О. Довженко
І. Організаційний момент
1. Привітання (Звучить козацький марш.)
-Вітаю Вас на уроці позакласного
читання . Сьогодні у нас гості ,тож привітаємо і їх.
- Вітаємо вас у Кульчицях, на батьківщині
славного гетьмана Сагайдачного
Вітаєм
щиро всіх , хто небайдужий,
хто відкриває серце для краси ,
Для кого
рідне слово - диво-ружа.
Котру
леліять треба й берегти.
Для кого звичай –не старезна скриня,
Яку
виносять тільки напоказ,
А доля
України тополина
І
власного життя дороговказ.
2. З’ясування
емоційного стану , готовності учнів
до уроку ( технологія „ Смайл уроку ”).
-Який у
вас настрій ? Чи готові ви до уроку ? Прошу обрати "Смайл уроку"
-Бажаю
всім гарного настрою, легкого засвоєння
теми.
ІІ. Повідомлення теми і мети
уроку
1. Оголошення теми
уроку
-Кожен куточок нашої країни має свою
неповторну красу. Та не лише красою славиться Україна!
Кожен край народжує свого письменника
, сподіваючись виявити себе через його слово… Шуми лісів, шелест трав,
лопотіння дощів настроюють його слух; глибини блакиті, пронизуючи весняну просінь,
розкрилюють зір; запах ріллі та стерні сповнює його серце теплим спогадом і
добротою. Рідна земля виколисує та виховує свого співця. Таким співцем , що
оспівав постать славного гетьмана
–нашого земляка, був Андрій Чайковський .
Ми сьогодні здійснимо віртуальну мандрівку у просторі і часі , обговоримо І
частину роману „Сагайдачний” „Побратими”, згадаймо ті далекі, але славні для України часи, коли козацька звитяга
гриміла, а лицарські чесноти та оборона краю були обов’язком кожного.
2. Запис теми в зошитах.
-Тема сьогоднішнього уроку „ А ми тую славу козацькую повік не забудем
!”Прошу записати у зошит тему уроку.
Напередодні уроку кожен отримав індивідуальне завдання і матиме змогу
висвітлити його з точки зору сучасного чи минулого покоління. Клас поділено на
дві групи «Школа козаччини » і «Школа майбутнього» , у кожній
групі є керівники та експерти , завдання
яких визначити найактивнішого учня на уроці.
3. Усвідомлення особистих очікувань від уроку.( Технологія «Килим
очікувань»)
- Щоразу
, йдучи на урок, ви окреслюєте для себе коло завдань , які прагнете вирішити.
Ознайомтесь із запропонованими цілями і доповніть їх власними варіантами .
Створимо «Килим очікувань»
Учні
повинні знати :
· Цікаві епізоди з
життя Андрія Чайковського.
· Зміст І частини роману „Сагайдачний” „Побратими”
· Імена головного та
другорядних героїв твору
· Найбільш вражаючі
епізоди твору
· Тему і основну думку
твору
Учні
повинні вміти
· Розповідати про
письменника
· Виділяти риси
характеру Петра і Марка
· Коментувати свої
відповіді
· Висловлювати своє
ставлення до зображуваного в оповіданні
· Усвідомлювати
найважливіші цінності моралі ,що виховують патріотів рідної землі
· Оцінювати результати
своєї роботи і однокласників
· Робити узагальнення
Приблизні відповіді учнів :
1. – Прагну поглибити знання про творчість
Андрія Чайковського .
2. - Прагну
давати об'єктивну характеристику героям художнього твору
3. – Буду підтверджувати свою відповідь прикладами
з тексту .
4. – Постараюсь робити висновки й
узагальнення
5. - Висловлюватиму
своє ставлення до героїв твору .
6. – Продемонструю акторські здібності
7. -
Спробую себе у ролі письменника
8. – Об’єктивно оцінюватиму роботу однокласників.
9.-
Запропоную вашій увазі власний фанфік
- Побажаю всім козацької наснаги , кмітливості
і мудрості.
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
1.Аналіз епіграфа уроку
З давніх - давен людям відоме „ дерево життя” та «дерево роду»
, у якому переплелись звичаї та моральні цінності.На цьому дереві кожен має
свою гілочку ,на якій ростуть три листочки.
Перший листочок - символ минулого
часу , другий – сучасного, а третій – майбутнього . Зображення „дерева життя”
зустрічається на каменях далеких часів і свідчить , що люди ще в сиву давнину
знали про нерозривний зв’язок минулого , сучасного й майбутнього. Як це
розуміти ? А так, що навколишнє – це наслідки минулих подій. А в тому , що
відбувається зараз , народжується майбутнє. Ми повинні глибоко усвідомити слова
Олександра Довженка , які ми взяли епіграфом до нашого уроку „ Без минулого
немає майбутнього славного.”
2. Запис у зошитах епіграфа
уроку
-Прошу записати епіграф у зошит .
У минулому українського
народу було неповторне явище – Запорізька Січ, де жили легендарні лицарі -
запорізькі козаки. Вони мужньо боронили рідну землю від ворогів. Світ знає про
їхню військову доблесть та високу освіченість. Т.Г.Шевченко, 200-ліття від дня
народження якого ми будемо святкувати
,про них писав :
…Було колись - в Україні
Ревіли гармати;
Було колись - запорожці
Вміли панувати.
Панували, добували
І славу, і волю...
…Було колись - в Україні
Ревіли гармати;
Було колись - запорожці
Вміли панувати.
Панували, добували
І славу, і волю...
3. Мотивація навчальнлї діяльності
-Щоб
правильно орієнтуватися в житті , щоб
бути освіченою людиною , треба вивчати
минуле свого народу , його історію.
4.
Асоціативний кущ до слова Сагайдачний.Дерево «Козацької слави»
-Перед
вами дерево «Козацької слави» У кожного з вас на парті знаходяться дубові
листочки , прошу записати , з чим у вашій
уяві асоціюється слово Сагайдачний.
(Приблизні
відповіді : Запорізька Січ , козаки, Кульчиці , слава, сміливість , булава,
роман А.Чайковського, пам’ятник , музей у рідному селі, гетьмани, влада )
-Розмістіть свій листочок на дереві , думаю що ви сьогодні розкриєте всі ці
асоціації у своїх відповідях.
- Як
ви думаєте , чому ми обрали саме дубовий листочок?
(
Приблизна відповідь : Дуб – символізує стійкість , міцність , це символ
незнищенності , безсмертя народу. Його зображення є майже на всіх відомих картинах „Козак Мамай” , що оспівують
козацьку славу , тому й асоціюється це
зображення із словом Сагайдачний )
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Емоційно насичене вступне
слово-огляд.
Козаччина – це не день учорашній, а давнина
відділена великим проміжком часу, який і перевіряє нашу історичну пам’ять.
Сьогодні ми з вами маємо найбільший скарб – вільну, незалежну, самостійну
Україну. І дуже хочеться звернутися до слів Івана Огієнка, з яким дружив і листувався
Чайковський , : „ Бережи своє рідне, бережи, щоб не
виродитися, щоб не забути народу, з якого ти вийшов. Бережіть свою віру,
звичаї, свою мову, і тим збережете національну істоту свою.” Цими словами можна
охарактеризувати життєве кредо
Андрія Чайковського , самобутня
творчість якого повертається із забуття у безсмертя
2. Уведення учнів у світ
митця , рольова гра «Прес-конференція»(розповідь учнів про життя автора та його
твір).
- Пропоную провести прес-конференцію:
«Творчість Андрія Чайковського» . Запрошую ведучу
- Ведучий - Я -.......- ведучий
передачі «Це твоя Україна» запрошую вас
, шановні, до співпраці ,щирої розмови про Андрія Чайковського
Дослідник -літературознавець Ми серйозно готувались до
зустрічі з вами й намагатимемось у ході розмови давати грунтовні відповіді на
ваші запитання
Дослідник -краєзнавець
- Щоб більше дізнатись про життя
і творчість Андрія Чайковського я , як представник музею „Бойківщина”, пропоную
вам відвідати наш музей . Саме тут можна почути захоплюючу розповідь про письменника
Андрія Яковича Чайковського і переглянути ряд світлин. Перед
музеєм „Бойківщина"у Самборі на площі А. Чайковського 24 серпня 1994р.
відкрито пам’ятник письменнику .
Кам’яна скульптура роботи Петра Дзиндри .
Представник ЗМІ - Кореспондент
шкільної газети «Велика перерва плюс».Скажіть ,будь ласка, що впливало на
розвиток творчості письменника? Дякую
Дослідник -краєзнавець
Андрій Чайковський рано осиротів і виховувався у своїх родичів у
селі Гординя. Зростав він серед людей працьовитих і співучих , жадібно вбирав у
себе казки , легенди , оповіді про минулі часи , прислухався до пісень. Про
своє дитинство і вдачу письменник писав у автобіографії :”У мене від дитинства була мрійлива ,
вразлива , поетична вдача. Де б я не ішов – усе мої думки літають кудись у
безвість , мені все бажається чогось незвичного” .
Дослідник -історик
Хочу доповнити відповідь свого колеги. Впродовж 1869-1877 років навчався у
Самбірській гімназії . Тут відчув, які мізерні його знання української мови та літератури. Роздобути твори українських письменників ,
праці з історії України у Самборі було нелегко . Лише у 5 класі вперше побачив
„Кобзар” . До гімназистів-українців учителі ставилися упереджено, а мову
українську та літературу зневажали. Тому Чайковський з друзями організували
таємний український гурток. Його зацікавило історичне минуле України, пробує
писати. Незабутньою подією стала зустріч у січні 1875 року з Іваном Франком.
Представник ЗМІ Тележурналіст каналу «Інтер».
Хотілося б почути дещо про тематику творів А.Чайковського
Дослідник -літературознавець
- Літературна діяльність письменника розпочалась у 1888році , коли у
народовській газеті „Діло” з’явилися його статті. Андрій Чайковський швидко
здобув славу всеукраїнського письменника. Він глибоко знав сучасне йому життя і
написав низку творів з життя так званої „ходачкової” шляхти , які принесли йому
велику популярність це „Олюнька” , „В чужім гнізді” , „Малолітній” , „ З ласки
родини”.
Не тільки твори селянської
тематики , повісті про інтелігенцію , а й численні твори на історичну тематику
були підготовчою роботою до написання історичного роману „Сагайдачний”.
Серед творів написаних на
матеріалі історії козаччини „Козацька помста”, „На уходах” , повість , яку ми
вивчали, „За сестрою” , „З татарської неволі” , „Богданко”. Колись ці твори
були забороненими , бо пробуджували національну свідомість , а сьогодні
видаються і ми маємо змогу їх прочитати . Деякі з них на нашій виставці ,
рекомендую прочитати .
Представник ЗМІ
Представник газети «Самбірщина». Кінець
19початок 20 століття у Західній Україні слід характеризувати як добу
національного відродження. Саме на той час припадає діяльність цілої кагорти
видатних самбірчан , виплеканих просвітою, саме вони були інтелектуальною і
патріотичною силою , що активно включилися у творення української державності. Яку
роль відіграє Чайковський?
Дослідник-історик
-Дякую, зрозумів ваше питання . На
початку Першої світової війни Чайковський організовує легіон українського
Січового стрілецтва в Самборі. З листопада 1918 року по травень 1919року
Андрій Чайковський обіймав посаду повітового комісара ЗУНР у Самборі. Він очолював
українську адміністрацію в Самбірському повіті. Саме тому на пл.Ринок, 1
(Ратуша). 2 червня 1991р. відкрито таблицю
з барельєфом письменника Андрія Чайковського. Опинившись в Коломиї пригнічений ліквідацією ЗУНР Чайковський
продовжує просвітницьку діяльність , захищає українців від польської
окупаційної влади , займається адвокатською справою, більшість судів виграє .
-Представник ЗМІ Будьте ласкаві ,у мене ще одне запитання . Що вам відомо
про історію написання роману «Сагайдачний"
Дослідник -літературознавець
- Новим пам’ятником творчості
письменника був художньо-історичний жанр. Сам Чайковський писав: „ Я поклав за
ціль свого життя переповісти нашу історію з козацького періоду і тим заповнити
цю прогалини в нашій літературі. До того часу мало хто за це брався”.
Опрацювання величезного архівного матеріалу з доби козаччини дало можливість
написати роман „Сагайдачний” .
Над романом Чайковський працював
майже 20 років. Перші три частини рукопису загинули під час Першої світової
війни. Письменник відновив роботу над твором і у 1918році видав першу частину
під назвою „Побратими”, а у 1929 та 1932 побачили світ дві частини під назвою
„До слави”.
Мріяв Чайковський видати 4 і 5
частини під назвою „Гетьман” та вони так світу і не побачили. Існує припущення
, що загубились з вини родини, якій інколи доводилося рятувати себе , а не
книжку. У 1929 році за повість „До слави” – друга частина «Сагайдачного» -польський
уряд притягує Чайковського до судової відповідальності , інкримінуючи йому
заклик до непокори польським властям.
3. Реклама
прочитаного твору
1-ий учень.( у
музеї))
Вас цікавить наше минуле? Ви хотіли б відчути
зв'язок зі славним козацвом? Подати йому руку через простір і час? Ви прагнете
дізнатись про славного гетмана України ? Якщо так — завітайте у музей
Сагайдачного , та прочитайте книгу Андрія Чайковського «Сагайдачний".
3-ій учень. ( у
бібліотеці)
Завжди цікаво
дізнаватися про дитинство та юність видатних людей, коли починали виявлятися
їхні надзвичайні здібності. В історичному романі «Сагайдачний» Андрія
Чайковського розповідається про основні події життя великого гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного.
Залишившись рано сиротою, він виховувався в родині Жмайлів. У цих добрих людей
був син Марко такого ж віку. Ви хочите знати , що відбувається дальще!
Прочитайте І частину роману «Сагайдачний»«Побратими»!
2-ий учень( біля
памятника)
Вам не байдужа
історія рідного села . Ви поціновувач козаччини!Тоді роман Андрія Чайковського «Сагайдачний» саме
для вас. Ви полините на початок 17
століття у славне село Кульчиці . І разам з його героями помандруєте на Запорізьку Січ
Ведучий Слово надамо соціологам
4. Соціологічні дослідження учнів
Соціологи
1. Ми провели соціологічне дослідження у
школі серед учнів та педагогів , а також серед друзів , батьків та знайомих
2. Ми намогались дізнатися , чи знають вони
, хто і які твори написав про Сагайдачного.
1. Відповіді було узагальнено і сьогодні
ми їх оприлюднимо.
2. Учнів опитано-68 учнів , педагогів-18 . Знайомих -75 , батьків 35 .
1. У процентному відношенні лише 32%
учнів, 64% батьків, 35%-знайомих,89%-вчителів
назвали роман «Сагайдачний»,
серед педагогів 85% називали інші твори у яких описана героїчна постать Сагайдачного – Зінаїди Тулуб
«Тигролови». Данила Мордовця «Сагайдачний» ,Осипа Маковея «Ярошенко» ,Адріана
Кащенка «Про гетьмана Сагайдачного»
2. Серед учнів 87% знають народну пісню
«Гей там на горі , женці жнуть», у якій співається про славного гетьмана
1. Ми і надалі проводитимемо соціологічні
опитування і рекомендуватимемо прочитати твори А.Чайковського, Данила Мордовця,
Зінаїди Тулуб
Ведучий
Шановне товариство , робота
прес-конференції завершена.Дозвольте подякувати учасникам за плідну і серйозну
роботу, режисерам за підготовку слайдів
5. Усна рефлексія
- Які думки відносно почутого виникли у вас ?
а) Я дізнався
...( що Чайковський був не лише
письменником а й відомим політиком того часу)
б)Я зрозумів...
(наскільки великим було бажання Чайковського донести людям славу Сагайдачного
в) Я
відчув ...( наскільки щиро переймався Чайковський долею свого рідного краю.)
V. Вивчення і систематизація нового
матеріалу .
1. Характеристика
автора за портретом .
Особою
Сагайдачного письменник зацікавився ще й тому , що той вийшов з так званої
ходачкової шляхти , як і сам автор. Так називали селян , які за участь у
походах проти турків одержали від польського короля шляхетські привілеї.
У своєму
вірші „Неювілейна посвята Андрію Чайковському” поетеса із Дублян Люба Праць
пише:
Все
даленіє за серпанком часу ,
І
зриміше на відстані усе .
Там , за
межею , де нема вже спасу ,
Минуле
тіні золоті пасе.
Погляньте на портрет письменника - обличчя
красиве, натхненне, з довгими козацькими вусами, високим , поораним роками
чолом , ледь примруженими мудрими очима. Весь обрис свідчить про титанічну
натуру , сповнену сили волі , завзятості , енергії , витримки , але ,водночас ,
добру і душевну людину.
Таким він був у житті. Чайковський вмів тонко і болісно відчувати людську долю,
його гостро ранить несправедливість, він не був пасивним спостерігачем ,
прагнув через свої твори виховати у читача почуття щирості , людської
справедливості .
2. Усна рефлексія (
технологія „Мікрофон” )
- Чи
цікавою для вас була прочитана книга ?Якими були ваші перші враження ?Розкажіть
передаючи мікрофон.Починайте свою розповідь словами , що на плакаті
( Плакат
: Мені сподобалось... Мене вразив епізод
.... Мене зацікавила розповідь про...Мене розвеселив уривок ...Я
запам’ятав ....Я дізнався...Цікаво було читати про...Я із захопленням читала
..)
Ø
Як владика благословляв хлопців на
навчання
Ø
Рятуючи майно від нападу розбишак Петро прив’язав злодія за ноги до воза ,
це був ватажок банди Карий
Ø
Як вправно володів Марко шаблею , а Петро луком
Ø
Як хлопці вправляючись у стрільбі поставили на огорожі макет турка , а
Петро вцілив у голову , в зуб і в око
Ø
Розповідь про Острозьку школу та про життя князя Острозького
Ø
Як в Острозькі школі хлопці стояли один за одним , ніколи не видавали
викладачам того , хто провинився , не жалілися.
Ø
Вразило , як могли сильно покарати :Марко нібито розбив вікно , караючи його
ледь не забили до смерті . Петро доглядав його, не ходив на заняття , вчителі
сприйняли це як бунт , хотіли придобрити їх червінцями , та відповідь була –ми
шляхтичі , горді
Ø
Хлопці ,втікаючи , заховались у хаті мірошника , сиділи 3 доби , не боялись
зграй вовків
Ø
Розповідь діда Ониська про Січ , зимівник , про характерника Артема
Погожого , якого як не в’язали мотузками , а виявилось , що прив’язали цапа.
Ø
Ідучи із зимівника на Січ у Марка згинув кінь , та Петро на плечах доніс
хворого побратима
Ø
Про село Чубівку , про Івана Чуба ,
який завів звичаї такі як на Січі
Ø
Як Петро чудово грав на бандурі , мав чудесний голос , а ще вмів жартувати.
Його розповідь про сніг , що випав вище Самбірської ратуші. А до вершка ратуші прив’язали коня
Ø
Як Петро пішов на лови кабана з луком і був поранений
Ø
Як собаки Лиско і Султанка врятували осавулу Касяна ,під час нападу татар
Ø
Як рятуючись від нападу татар Петро зумів витягти гармату і не розгубився ,
а вправно командував, а Марко відсунув загату , щоб вода заповнила рів і
перекрила дорогу туркам до Чубової редути
Ø
Як Петро спланував побудувати біля Чубової редути слободу , щоб там могли жити люди,
врятовані від татар
Ø
Як старанно охороняв Петро таємницю діда Касяна ( він бавив дітей у стодолі
, щоб ніхто не знав , діти нагадували його власних , яких маленькими зарубали
під час нападу турки)
Ø
Як при під’їзді до Січі поранили татарина , та Петро не добив його , а прев’язав
рану , був доброю людиною , Татарин за це попередив про похід турків.)
3. Відомості з
теорії літератури
3.1.Слово вчителя
- Я бачу , що ви прочитали твір. Перша частина роману є експозицією до твору , бо знайомить
з часом , місцем подій , персонажами. Та
ще сам автор називав кожну частину роману повістями .
3.2. Робота з літературознавчим словничком
- Як ви вважаєте, чи можна
назвати І частину роману „Сагайдачний” „Побратими” історико-героїчною повістю?
Давайте заглянемо до літературознавчого словника і пригадаємо, що таке історична повість.
- Історична повість – епічний
прозовий твір , сюжет якого побудований на історичному матеріалі. Тут широко
представлені важливі події , видатні діячі минувшини , наявні
імена історичних героїв, давні географічні назви , описи старовинних
звичаїв , уживання історизмів і архаїзмів.
- Які риси повинні бути притаманні
повісті , щоб ми могли визначити її як героїчну ?
Героїчне – це те , що викликає захоплення , радість , повагу.
Головний герой такого твору виявляє мужність , весь твір сповнений
патріотичними мотивами.
4. Творча майстерня. Фанфік .
- Дотримуючись
жанру історико-героїчної повісті , що ви
змінили у творі пишучи фанфік
v
Коли ми вивчали твір Івана Франка «Захар Беркут» мене вразив пролог, у
якому автор характеризує час , у якому живе. Тому я написав пролог до твору
«Побратими».
Кожен край, його земля і небеса,
сонце і води, ліси і трави, що на тій землі виростають і тими водами
напуваються, мають свою неповторну красу, вдачу і долю. Рідний край... Починається він від батьківського порогу, стежини, тополі стрункої біля воріт, із барвінку, який ніжно
стелиться в садочку. А ще з прадавніх коренів твого роду.
Мальовниче
село Кульчиці – давній осередок українського духута лицарських традицій. Серед
золото-багряних садів величаво красуються будинки. Багато мешканців ще й досі
пишаються своїм шляхетським походженням. Кульчичани розповідають приїжджим , що старезні липи , які ростуть на валах біля церкви Святих Флора і Лавра посаджені ще гетьманом Сагайдачним . У нашому селі донині вирує дух козацтва.
v
Я по іншому підійшов до рішення цього завдання
Так хочеться іноді зазирнути в майбутнє…
Проте навіть могутній людський розум та вмілі руки досі не створили машину
часу, за допомогою якої можна було б здійснити найбажанішу подорож. Хочу щоб у майбутньому моя Батьківщина була розвиненою державою, якою керують мудрі й
небайдужі люди.
Проте думкою лину у давнину... Буремне
17 століття. Над Україною нависла смертельна небезпека. Орди турків і татар вогняним
смерчем нападають на українські міста і села, вбиваючи , плюндруючита виводячи
в ясир тисячі людей. З іншого боку шляхетська Польща , яка окупувала
Україну, посилює утиски,фізично і духовно знищуючи народ.
Єдиною силою , яка ще захищає народ стає
козацтво , політично розрізнене воно не може протистояти . Проте історія завжди
знаходить людей , які здатні організувати народ
стати на захист своєї держави. Такою людиною був Петро Сагайдачний .
-Хто обрав інший жанр для
написання фанфіка
v
Я написав фанфік у віршованій формі . Ось послухайте
Серед села на горбочку маленька хатинка.
Там живе сім’я шляхетна -старий батько , ненька.
Повернувся Сагайдачний з Острога
додому.
Почав грамоти навчати і забув про
втому.
Та почала якась туга в душу заглядати:
-Чому наша Україна має бідувати?
Має наша Україна самостійна стати!
Поклонився кульчичанам і став говорити:
-Вже не будуть наші люди в тумані
ходити .
Попрощався з рідним домом,
попрощався з татом..
-Ходи , коню вороненький, будеш моїм братом!
Сів на коня і поїхав з турком
воювати,
слова такі залишивши людям
розказати:
-Воїн в бою гине за честь
Батьківщини,
За честь миру в цілім світі ,за
честь України !
v
Я написав фанфік у формі листа
Напередодні Покрови у домі Жмайлів тихо . Старий
Грицько занедужав , а перед смертю
скомпанував такого листа :
« Моїм правнукам , кульчичанам , що в Острозькій школі
навчаються , доброго здоров’я, примноження розуму і слави дістати від Господа Бога щиро бажаю.Слава
Ісусу Христу!
Як Всемилостивий Господь зволить , то вже й не побачу вас, бо старий я і
передчуваю свою кончину. Хотілось би
ще зустрітись з вами , бо надто дорогі
ви для мене .Та й ціль поставив ще тоді , коли вас владика благословив , що
стоятимете за правду , за віру християнську. Тяжкі часи настають для України , бідує
простолюд , нема кому грамоти й розуму
їх навчати . Дасть Бог вивчитесь , не забудьте про рідні Кульчиці .А може на
Запоріжжі ви вже ? То не зганьбіть шляхетського роду й козака старого Жмайла. Просіть в Бога ласки
і помочі , будьте щирими і вірними . Вас жде велике завдання перед українським
народом та козацтвом . Хай Господь
вас береже!
Дано у Кульчицях , жовтня, в 15 день , літа 1595.
Вам , правнуки мої дорогі , Грицько Жмайло-Кульчицький
5. Узагальнення почутого,
встановлення закономірностей у виучуваному матеріалі.
- Що розповідає автор про
Острозьку школу тих часів ? Єкскурс у минуле здіснить семінарист цієї школи.
Коли кульчичани потрапили до Острога , то
школа існувала вже 10 років та й квіли там науки. Вчили там крім слов’янської
мови латинської і грецької , ще математики,філософії, астрономії та
риторики. Початок Острозької школи
припадає на рік 1580. До того часу була тут школа нижча, яких багато було на
Україні.Острозька школа або «академія» заснована Василем-Костятином була в той
час славна на всю Україну. Князь хотів виховати для руської нації і
православної віри людей вчених, які б її обороняли. Людей обирав князь, де лише
міг. Першим піонером української освіти був Герасим Смотрицький. Другою особою
був отець ДемянНаливайко
Усі бурсаки одягались однаково, чи були
вони діти княжих державців , чи міщанські діти . Жили в просторих кімнатах, де
посередині стояли довгі столиз лавами, а по боках – лежаки. Кімната заразом
була і спальнею і їдальнею і тут всі вчилися. Міщанидуже гордились спудеями .
радо приймали на вихідні.
Послухаймо самих спудеїв. Що вони розкажуть про Петра і Марка.
- Я –Семко , один із бурсаків
Острога. Мені довелося помірятись на шаблі з Марком Жмайлом . Бились ми на
деревяних шаблях , бо залізної вживати було заборонено. Марко вправно відбивсяі
несподівано вибив мені шаблю з рук . і так тричі. Марко розповів, що цієї жмайлівської
штуки навчив його столітній дідусь
А побратим йогоПетро – мастак з
лука стріляти. Хлопці намалювали вуглем турка , так Петро вцілив прямісінько в
ніс , потім у зуб , та ще й в око. Ау
ворону вцілив на лету . сам Северин Наливайко сказав, що лицарі з них
будуть.
- Що ви розкажете про сачасну
Острозьку академію?
Острозька академія: сучасна
освіта — крізь досвід століть Тут можна отримати знання з таких напрямків навчання :культура і
мистецтво, політологія і
міжнародні відносини , філологія, філософія i
релігія ,економіка, правознавство
У жовтні 2000 року Острозька
академія отримала статус національного університету.
- Який географічний діапазон
„Побратимів” ? Вкажіть на карті
Дістатись
з Кульчиць у такий далекий світ було в тих часах нелегко. У великій валці ,
добре озброєній за декілька днів добрались до Львова ( у лісах крились
розбишаки. Які грабили і вбивали). Подорож зі Львова до Острога тривала 5 днів , бо настали великі зливи,що
попсували всі дороги. Вивчившись в Острозькій школі –вирушили на Запоріжжя.Два
роки пробули у Чубовій редуті , тоді відправились на Січ
Постійно
діюча напруга, яка створена в описах різноманітних пригод по дорозі на Січ,
заставляє замислитись над тим, якою щирою була душа письменника, адже в кожній миті його серцебиття поруч з юними кульчичанами, перед якими
відкривається досі незвідана дорога.
Пропонумо
інсценізацію уривка з твору . Ваше
завдання вказати , які риси характеру проявив герой твору , і яких неточностей
допустились актори .
- Жаль
мені цього зимівника, та й старого діда. Ти зважав, що він прощав нас так, як
наш дідусь?
- Його
благословення піде вслід за нами, - каже Петро, - бо він богобоязливий,
праведний чоловік.
- Коли б я
почував себе безпечним, я увесь вік звідсіля не рушився б. Так тут гарно
жити...
- Добре
так жити старому, що вже покінчив зі світом, а молодий не видержав би. Молодого
кортить у світ, між людей розуму добути та слави нажити. Старі люде говорять,
що те все, за чим люде ганяють, суєта, Молодий, хоч вірить тому, а все ж хоче
сам те все збагнути, інакше не може бути. Тепер черга на молодих. Ми призначені
до діла, до слави...
Нарешті
простогнав Марко:
- Пропали
ми, Петре, тут нам остання година, в снігу загинемо.
- Не
говори так, Марку! Бог-батько... От краще ми помолимося... Щира молитва із дна
моря добуває. Як тяжко було з нами недавно, а дав Бог, що знайшли захист один і
другий, знайдемо ще...
- Мені
страшно пече рана, - говорив Марко, - Онисько говорив, що тут ніякої оселі
близько не буде.
- Не
журися, трапиться який-небудь хутір.
Та Петро
сам не вірив у те, що говорив. Він говорив на те тільки, щоб свого побратима не
тривожити, але й потішити.
- Петре!
- А що?
- Чи ти
пам'ятаєш наші Кульчиці?
- Як таке
можна забути?
- Я вже
там ніколи не буду... - і він зітхнув важко.
- Не
говори! У всім воля Божа, не бути тобі, то й мені не бути.
- Я
прочуваю мій кінець. Мені привиджується, що це наше кульчицьке оболоння. Ось
там стоїть наша стара церковця, під якою твій покійний батько поляг... Гм... Бачу
і старого дідуся Грицька: стоїть з образом, як тоді, коли нас прощав... він
таки мене кличе, їй-богу!
- Тобі,
Марку, так привиджується
- Сам не
знаю. А чому тобі не привиджується? Це так перед смертю. Я це знаю. Тіло
завмирає, а душа освободжується і тому
бачить таке, якого чоловік здоровий не видить.
- Авжеж,
щоб там яка душа не була, а не побачить тут ні Кульчиці , ні оболоння, бо це зі
сто миль звідсіля! - жартував собі Петро - Ти, Марку, нездужаєш...
- Тихо!
Чуєш? Десь недалеко дзвони дзвонять. Так само дзвонили в самбірській церкві, як
приїхав владика на наш екзамен. Ти маєш ще той хрестик?
- Певно,
що маю... Владика говорив, що він нас від усякої біди вирятує.
- Але
дзвони таки дзвонять, що й не говори.
- Це в
тобі так кров ворушиться. Не думай про те, брате, а краще молися до Пречистої,
щоб за нами заступилася...
- Молитися
буду, щоб Господь гріхи простив, мені вже не жити...
- Марку,
не говори небилиць, забороняю тобі це.
- Лиши
мене, Петре, тут; мені так страшно спати хочеться. . А ти... Ти втікай
звідсіля, бо тут смерть!
- Марку, я
старший, мене маєш слухати - говорив твердо Петро
- Не можу
далі й кроком рушитися, - говорив Марко, сідаючи в снігу. - Лиши мене тут.
- Не лишу,
- говорив завзято Петро, - пропадемо так вкупі, в братніх обіймах, як слід
щирим побратимам. Сідай мені на плечі...
- Не
хочу... Я останусь тут, а ти втікай.
- Мусиш!
Чув? Я приказую!
Він скинув
з себе кожух, нагнувся й підсадив на себе Марка, та взяв його попід ноги.
- Держися
шиї, та не души, щоб можна було дихати.
7. Проміжна рефлексія вивченого
матеріалу.
- Яких неточностей допустились
актори ?
- Які риси характеру проявив
герой ?
- Як ви думаєте , кого можна
назвати побратимом?
- Як тлумачить це слово словник?
ПОБРАТИМ
ПОБРАТИМ,
-а, ч.
1. Той,
хто вступив у побратимство
з ким-небудь;
названий
брат. // Близький друг, товариш. 2. Товариш по боротьбі, битві, боях. // Соратник по якій-небудь
діяльності,
сподвижник.
3. перен.
Про місто, адміністративну
територію,
державне
підприємство
і т. ін., що вступило у відносини
дружби
і співпраці
з подібними
собі в іншій країні.
|
8. Робота з текстом „Гронування”
-Підберіть
слова з тексту , які характеризують
героїв твору і формують козацьку звитягу
,запишіть їх на листках
і прикріпіть до «Дерева козацької слави»
· На других уповай , а своїми
силами роби
· Не забувайте ніколи , звідкілля
ви вийшли
· Щоб лицарем бути , треба змалку
до того заправлятися
· Не вільно закопувати даного
Господом талану
· Побратимстово-річ свята
· Щира молитва із дна моря добуває
· Не корись нікому , хіба Богу та
українському народові
9. Сприйняття й осмислення композиційної будови, жанрово-стильової
манери письма.
9. 1 . Пошук відповідей на
запитання учнів і проблемні питання, поставлені у творі.
Змагання між групами
- Дуже
мені хочеться перевірити, наскільки уважно ви прочитали текст .Нумо, покажіть свої знання і спритність. Проведемо
змагання . Пропоную з кожної групи запропонувати найкмітливішого. Завдання - дати
правильну відповідь на шість питань ,
які ви підготували для суперників.
1 група
питань
v У якому році відбуваються події
описані на початку твору ?
(
напередодні свята апостолів Петра і Павла 1590 року)
v Кого придумали ставити на сторожі
школи , щоб бурсаки не втікали з бурси ?
( самих
спудеїв , бо вони поважали один одного і ніколи б не видали друзів)
v Що найбільше здивувало кульчичан
в Острозі ?
( бій годинника з музикою , бо такого вони не
бачили)
v Що забули взяти хлопці вирушаючи
на Запоріжжя ?
( харчі )
v У яку пору року хлопці вирушили
на Запоріжжя ?
( Зимою
)
v Яку страву на вечерю зварив Петро
у мірошниковій хаті ?
( куліш)
2 група питань
v З якою метою зайшли хлопці до
старого вірменина Аслана ?
( купити козацький одяг , бо у бурсаків були
однакові сині жупани , купити зброю і коня , щоб вирушити на Запоріжжя)
v Що подарував князь Петрові після підписання миру
з Косинським ?
(
сріблом кований лук, 30 київських стріл , за 10 таких стріл давали кримці один
човен солі )
v Що подарував владика хлопцям ?
( хрестики)
v У чому носив стріли Петро ?
( у сагайдаку )
v Як даскал хотів задобрити Марка
після побоїв ?
( всунув йому під подушку червінці )
v Хто врятував Касяна від татар ,
що закинули йому петлю на шию під час нападу на Чубову редуту ?
( собаки Султанка і Лиско )
Як козакам під час обіду кухар
черпав кожному великою варехою страву , так ми оберемо з кожної групи «кухаря»,
який з козацької шапки дістане завдання для своєї команди . І наповнимо
козацьку шапку папірцями, на яких
записані цитати із І частини роману „
Сагайдачний” , які ви приготували вдома , вам треба за описом відгадати героя твору .
Ø
........був
собою замітний чолов'яга. Середнього росту, кремезний і плечистий дідуган, з
білим як молоко волоссям, з довгими сивими вусами. Найстарші люде говорили, що
йому минуло вже сто років. На світ дивився весело сивими очима.
(Грицько
Жмайло-Кульчицький)
Ø
Це
сирота. Батько поліг, як ми відбивалися від татар у Кульчицях, маму вбили теж.
Трилітнього сироту взяв по присуду громади мій унук Степан Жмайло.
(про Петра Сагайдачного )
Ø
Козак був кремезний, гарний мужчина. Лице гарне, обгоріле від сонця, чорний
вус. На ньому багатий оксамитний кунтуш і сап'янові червоні чоботи.
(
Северин Наливайко.)
Ø
Той
був м'якшої вдачі. Критично не вмів на світ дивитися, брав річ так, як вона
йому зверху показувалася, а глибше не вмів міркувати.
( Марко Жмайло )
Ø
….чоловік п'ятдесяти років,
невеликого росту і кремезний , довгі роки працював і думав над тим, як свою
редуту зробити не здобутою .
( Іван
Чуб )
Ø
.... ти будеш перший лучник, а ти -
перший на шаблі.... Ростіть, хлопці, на славу України.
( про
Марка і Петра)
Ø
Бував на Запорожжі, з козаками на турка ходив походами. Крим мене знає,
побував я і в тяжкій неволі бусурменській...Як будете на Січі, то поспитайте
старих січових дідів
(за
Ониська Печеного... )
Ø
...мав таку вдачу, що коли що раз задумав і обміркував, то мусив перевести
в діло, щоб не знати які перепони стрінув на дорозі. Так було й тепер. Сказав
слово сотникові, що заснує слободу, і на це видавав усю свою енергію
( Петро
Сагайдачний )
Ø
Сотник зробив його осавулом тому, що знав козацький звичай, як "Отче
наш". Розумів добре всі козацькі й татарські хитрощі й провадив усюди
порядок, як у годиннику.
(осавул,
Касян Байбуза.)
9.3. «Заморочки
з шапки» Конкурс „Хто сказав”
· Бог, церква, народ - вітчина
наша. За ті три речі не жаль життя покласти.
( Отець Дем’ян
Наливайко)
· Не варто жити на світі,
де живуть такі злобні люде, що на неправду хрест цілують.
( Марко
Жмайло )
· Хлопці, вчіться,
слухайте старших, не зробіть сорому нашому шляхетському родові.
( Степан
Жмайло )
· щоби лицарем бути, треба
змалку до того заправлятися.
( Северин
Наливайко )
· Побратимство - свята
річ.
( Дем’ян Наливайко)
· А пам'ятайте ще й притчу
господню, що не вільно закопувати даного Господом талану, бо треба за таке
марнотратство тяжко відпокутувати.
( Дем’ян
Наливайко)
· Лише козацтво. Це сила,
це душа і кров українського народу.
( Отець
Дем’ян Наливайко)
· Ми - побратими. Ще під
кульчицькою церквою не раз визнавали собі, що один одного в ніякій пригоді не
покине. Коли загибати, то обидвом враз.
Тут нічого говорити більше.
(Петро
Сагайдачний)
VІ. Узагальнення
теми уроку
1.
Методом „ Прес” зробити висновок .
- Аналізуючи
сказане зробіть висновок : яка тема ,
ідея твору.
Тема твору – це те , про що
розповідається у творі , отже тема даного твору - відтворення панорами життя людей у кінці 16 –
початку 17 століття, суспільних відносин , адже перед нами життя збіднілої шляхти,
діяльність князя Острозького, перші народні повстання , страшні картини
поневолення татарськими загарбниками
українського народу;а також зображення юнацьких років життя Сагайдачного і
Марка Жмайла..
Ідея твору – це основна думка у творі ,я
вважаю що ідея даного твору це уславлення козаків-оборонців рідної землі, самопожертви в
ім’я козацького побратимства , освяченого традицією , клятвою , звичаєм,
духовністю , відтворення ідеалу
справжнього патріота – Петра Сагайдачного , борця за національне визволення
українського народу, виховання почуття дружби , щирості людських взаємин.
2 . Самоаналіз і самоусвідомлення рівня збагачення власного ментального
досвіду (творча рефлексія ).
Вільне письмо, сенкан . Хто для мене
Сагайдачний ?
- А зараз проявіть свою творчість
. Я пропоную написати сенкан , або вдатись до вільного письма відповідаючи на
питання : « Хто для мене Сагайдачний ?»
VІІ. Підсумок уроку .
1.Усна рефлексія
- Чи справдились ваші очікування від уроку
- На
сьогоднішньому уроці я дізнався ...
- Для мене найцікавішим було ...
- Після уроку я зможу ...
2. Рекомендації для самостійного
читання творів. Ознайомлення із виставкою творів про Сагайдачного
VІІІ Визначення найактивнішого учня на уроці. Самооцінювання учнів
1.Самооцінювання
-
Заповніть листок самооцінювання. Підсумковий бал я оголошу на наступному уроці
Лист самооцінювання
Прізвище, ім’я ____________________ Оцінка ____
Оцініть себе за такими
критеріями:
1. Ви брали активну участь у
роботі класу ________
2. Ви вносили вдалі пропозиції
_________________
3. Ви висловлювали власні думки
_______________
4. Ви надавали підтримку іншим
учням __________
5. Ви підготували до уроку
цікавий матеріал ______
6. Ви брали активну участь у
роботі групи ________
Оцінювання товариша по парті за такими ж критеріями:
прізвище
та ім’я учня__________________________
Оцінка _____
Підсумковий бал учителя
______________
2. Нагородження (
козацька грамота і пам'ятки учасникам уроку )
Нагородження груп
«Школа козаччини » і «Школа
майбутнього» за активну участь над проектом «А ми тую славу козацькую повік не
забудем! » . Для найактивнішого учня –
медаль із зображенням ювілейної монети.
Формулювання правила українського вихованця
1.Будь
свідомим громадянином України, гордим, що ти українець.
2.Поважай
і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.
3.
Шануй пам’ять предків і тих, хто впав у боротьбі за волю України.
4.
Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
5.
Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю у них.
6.
Гідно поводь себе у громадських містах, на вулиці, не забувай, що ти
представник української нації.
7.
Будь впевнений: мати і Україна – то найсвятіші слова.
ІХ Домашнє
завдання.
І група . Написати лист – звернення сучасного українця
до славного гетьмана Сагайдачного
Х. Заключне слово вчителя
- Хочеться
сподіватись, що не переродились на нашій землі захисники волі та долі
українського народу. І живий доказ цьому – ви . А закінчити наш урок я хочу
мудрим зверненням до молодого поколiння, до вас, хто в майбутньому буде
вершити iсторiю, словами Василя
Симоненка:
Нашої заслуги в тім не
бачу,
Бо коли закохані в минуле,
Нашої не знаю в тім
вини, Прокуняєм свій великий час,
Що козацьку бунтівливу
вдачу
Наша лінь нікого не розчулить,
Нам лишили предки з
давнини. Слава ж та відмовиться від нас.
Нам і те не добавляє
слави,
Спогади, докучливі як
нежить,
Що вони од чужеземних
сил
Що тій славі принесуть нове?
Заступили землю
кучеряву Тільки тим історія належить,
Горами високими
могил.
Хто сьогодні бореться й
живе.
За цією адресою додано презентацію до уроку
За цією адресою додано презентацію до уроку
Зараз пишу плаката і є така думка що поставлять 12 балів з літератури
ВідповістиВидалити